Läsrörelsen når ut till kommunerna
Nätverksprojektet med 24 kommuner
Läsrörelsen i kommunerna!
Vi är ett nätverksprojekt med 24 kommuner och ingår i nätverket En läsande kommun, som finansieras av Utbildningsstyrelsen och styrs av Läsrörelsen. Projektet fortsätter fram
till 31.12.2021. Det är projektets läsagent, styrgrupp och samarbetskommuner
som står för verksamheten.
Syftet med nätverksprojektet är att kartlägga och främja åtgärder som ökar läskunnighet och främjar läsintresset. Målet är att stärka en kultur där man delar med sig av sina kunskaper, att utveckla samarbetet mellan olika aktörer och att skapa bestående strukturer för det läsfrämjande arbetet. Inom projektet bedrivs ett tätt samarbete med småbarnspedagogiken, grundskolorna och biblioteken i kommunerna.
Projektets verksamhetsplan i sex huvudpunkter:
Nätverkande inom kommunen och mellan kommuner
Kartläggning av läsfrämjandearbete i nätverkets kommuner
Samarbete och kunskapsdelande
Produktion och insamling av material till hemsidan, för nätverket
Fortbildning
Deltagande i
nationella läsevenemang, ordna egen temavecka
Läskunnighetsarbetet i fokus i kommunen
Tankar om lokalt läskunnighetsarbete.
Systematiskt, långsiktigt; samarbete mellan olika aktörer
Läsning och
läskunnighet som en del av vardagen.
Nationella läskunnighetsstrategin 2030
Den nationella läskunnighetsstrategin är publicerad på Utbildningsstyrelsens webbplats
Nationella läskunnighetsstrategin 2030 skildrar åtgärder som behövs göras i Finland för att stärka multilitteraciteten. Eftersom läskunnigheten differentieras redan under den grundläggande utbildningen och antalet svaga läsare ökar, framförallt bland unga, behövs konkreta metoder för att vända riktningen nationellt, regionalt och lokalt. Läskunnighetsstrategins vision, Finland - världens mest multilitterata land 2030, eftersträvar ett samhälle där betydelsen av läskunnighet erkänns inom alla branscher och varje individ får stöd och bekräftelse för sin egen läskunnighet genom hela livet.
Den nationella läskunnighetsstrategins tre riktlinjer är 1) Skapa och stärka strukturer för läskunnighetsarbetet 2) Förstärka kompetensen vad gäller multilitteracitet och 3) Inspirera till läsning och göra läskunnigheten mångsidigare.
I strategin definieras läskunnighet som multilitteracitet. Läsning och produktion av texter förutsätter multilitteracitet, dvs. förmågan att läsa, förstå och tolka samt skriva och producera mångsidiga texter i olika miljöer och med olika redskap. Begreppet multilitteracitet omfattar alla former av läskunnighet, från traditionell läs- och skrivförmåga till exempelvis medieläskunnighet samt visuell läskunnighet och dataläskunnighet. Till begreppet multilitteracitet hör tanken att alla former av läskunnighet är lika värdefulla och nödvändiga.
Styrgruppen har ansvarat för de huvudsakliga riktlinjerna i läskunnighetsstrategin, och projektgruppen har ansvarat för skriv- och arbetsprocessen. Läsrörelsen vid Utbildningsstyrelsen har koordinerat projekt- och styrgruppens arbete.